Προπτυχιακές Σπουδές

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πολυτεχνείου Κρήτης

Αρχιτεκτονική Τεχνολογία: Εισαγωγή στην Οικοδομική

Διδακτικές Μονάδες: 4

Έτος - Εξάμηνο 1° Έτος - 2° Εξάμηνο
ΚατηγορίαΥποχρεωτικό
Τομέας Τομέας Αρχιτεκτονικής Τεχνολογίας
Προαπαιτούμενα
Είδος ΔιδασκαλίαςΕργαστηριακό
Διδάσκοντες:
Συντονιστής:
Ι. Ρήγος
Ι. Ρήγος
Γλώσσα διδασκαλίαςΕλληνική

Αντικείμενο Μαθήματος – Εκπαιδευτικός Στόχος:

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η διερεύνηση της τεχνολογίας του λίθου, του ξύλου και της ξύλινης ελαφράς κατασκευής, οι ιδιότητες και η συμπεριφορά των καθώς και η συνδεσμολογία των.

Στόχος του μαθήματος είναι να διδάξει μια μεθοδολογία που να οδηγεί στην επίλυση δομικών και τεχνικών θεμάτων  και παράλληλα να συσχετίσει και να συνδέσει την διαδικασία της κατασκευής με εκείνη της αρχιτεκτονικής σύνθεσης.  Επίσης το μάθημα στοχεύει στην αναγνώριση της πληθώρας των σχέσεων που διέπει την κατασκευή.  Είναι ανάγκη οι σπουδαστές να έλθουν σε μία πρώτη επαφή με βασικές έννοιες της συναρμογής των μελών, των ιδιοτήτων των υλικών των νόμων της βαρύτητας καθώς και της ισορροπίας των κατασκευών.

Έχοντας κατά νου την προσκόλλησή μας  σε εικόνες και στερεότυπα που εμποδίζουν την ελεύθερη δημιουργική έκφραση, επιδιώκεται, ως άσκηση «απεγκλωβισμού», η τόνωση της ικανότητας των πρωτοετών φοιτητών να εκφραστούν, να μεταφέρουν βιωματικές εμπειρίες και να επιλύσουν κατασκευαστικά προβλήματα χρησιμοποιώντας απλά φυσικά υλικά. Οι πρωτόγονες κατασκευές από φυσικά υλικά, ανεπεξέργαστα ή επεξεργασμένα, μας φανερώνουν απλές και αξιόπιστες λύσεις. Είναι αποτέλεσμα της βέλτιστης εκμετάλλευσης των υλικών, της αξιοποίησης των περιορισμένων τεχνικών μέσων και της συσσώρευσης εμπειρίας που αποκτάται δια μέσου της τελειοποίησης και εξέλιξης βασικών κτιριακών τύπων σε βάθος χρόνου. Από όλα αυτά προκύπτουν και οι μορφές που καθιερώνονται και αποκρυσταλλώνονται, όχι ως αφηρημένες αισθητικές επιλογές, αλλά ως προϊόντα επίλυσης βασικών αναγκών με τον καλύτερο και προσφορώτερο τρόπο. Η γνώση των αιτίων και συνθηκών που τις γέννησαν είναι προϋπόθεση για την κατανόηση της Αρχιτεκτονικής. Για να μπορέσει να συνθέσει ο μελλοντικός αρχιτέκτων, είναι ανάγκη να γνωρίζει όλο το πλέγμα σχέσεων πού διέπει ένα έργο. 

 

Περιεχόμενο μαθήματος: 

- Ο πηλός, ο λίθος, το ξύλο : τα αρχαιότερα δομικά υλικά.

- Το ύφασμα : προηγμένη τεχνογνωσία στην υπηρεσία της αρχιτεκτονικής.

- Η έννοια του καννάβου.

- Φυσικές ιδιότητες. Σχέση υλικών, τεχνολογίας και μορφών.

- Οι καλύβες: Πρωτόγονες εφήμερες κατασκευές.

- Βασική στατική συμπεριφορά των πρωτόγονων κατασκευών. Επίδραση της γεωμετρίας στην στατική συμπεριφορά.

- Συνδεσμολογία δομικών μελών.

- Το ξύλινο σκάφος, ως κέλυφος προηγμένης τεχνολογίας και τεχνογνωσίας της εποχής του και η σχέση του με το κτίσμα.

- Η αισθητική ως αποτέλεσμα της οικονομίας των μέσων και των απλών και αξιόπιστων λύσεων.

Ήδη στο πρώτο μάθημα του β’ εξαμήνου, μετά από μία διάλεξη με θέμα τις «Πρωτόγονες ελαφρές Κατασκευές», καλούνται να κατασκευάσουν είτε μια καλύβα είτε ένα ξύλινο σκάφος θαλάσσης σε κλίμακα 1 προς 20 χωρίς κανένα περιορισμό όσον αφορά στην γεωμετρία, στις μορφές, στα υλικά και χωρίς καθόλου σχέδια: άμεση, αυθόρμητη άσκηση με το μυαλό, τα χέρια, την φαντασία και τον κοινό νου.

Η χρήση των φυσικών υλικών για την κατασκευή της μακέτας σημαίνει επιλογή μορφών, ιδιοτήτων, χρωμάτων, συνδυασμούς αυτών, συνδέσεις, αξιοπιστία της όλης σύνθεσης. Η αντίληψη και η εμπειρία είναι επί πραγματικού αντικειμένου. Προκύπτουν εμπόδια, ασυμβατότητες, αστοχίες. Αυτές ενεργοποιούν το μυαλό που επιχειρεί να βρει λύσεις. Τα υλικά και η συνδεσμολογία τους αντιστέκονται στις επιλογές που δεν ανταποκρίνονται στην φύση τους. Μερικές φορές η αρχική επιλογή είναι σαφής και αποφασιστική, δεδομένου ότι η όλη σύνθεση αποτελείται από την επανάληψη ενός ή δύο στοιχείων. Αυτό είναι μία πολύτιμη εμπειρία καθώς η οικονομία των μέσων, η απλότητα και η σαφήνεια είναι πάντα ένα ζητούμενο. Άλλες φορές η «τυχαία» ή η κατά κανόνα «εύκολη και βολική» πρόσβαση σε υλικά που εξυπηρετούν, καθορίζουν το αποτέλεσμα. Αλλά κι’ αυτό είναι εξ’ ίσου πολύτιμο, διότι οι περιορισμοί και η «οικονομία» των μέσων και των απαιτούμενων ενεργειών ανέκαθεν χαρακτηρίζουν τις κορυφαίες λύσεις.

Εκπαιδευτικό Υλικό

Διαλέξεις- προβολές p.p

1. DIALEXI 1 LITHOS,

2. Πρωτόγονες Κατασκευές

3. DIALEXI OIKODOMIKH 1 EISAGWGH

4. Eine stadt wie rom

5. ΤΟ ΚΑΘΕΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

6. SKALES

εργαλεία σχεδίου, υλικά για κατασκευές σε κλίμακα 1:1,υλικά για μακέττες.

Προτεινόμενα Συγγράμματα και βιβλιογραφία  
  1. Αρχιτεκτονική μορφή και στατική λειτουργία, Α. Ζάννος - Εκδόσεις Ε.Μ.Π., Αθήνα 1983
  2. Θέματα οικοδομικής, Ε.Μ.Π., Ν.Καλογεράς, Χ. Κιρπότιν, Γ. Μακρής, Δ. Παππαιωάνου, Σ. Ραυτόπουλος, Μ.Τζιτζάς ,Π.Τουλιάτος, Εκδόσεις Συμμετρία, Αθήνα 1986
  3. Η φέρουσα κατασκευή στην αρχιτεκτονική, Mario Salvatori,Robert Heller, Μεταφραση :Σ. Αγγελίδης,Σ.Αντωνοπούλου
  4. Οικοδομική και αρχιτεκτονική σύνθεση, Ernst Neufert - Εκδόσεις Μ.Γκιούρδας
 
Τρόπος αξιολόγησης φοιτητού - Εξέταση

Οι φοιτητές αξιολογούνται:

1. Αξιολόγηση των εργασιών εξαμήνου

2. Αξιολόγηση γραπτής εξέτασης

 

© Πολυτεχνείο Κρήτης 2016