Προπτυχιακές Σπουδές

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πολυτεχνείου Κρήτης

Σχεδιασμός Τοπίου

Σκοπός του μαθήματος είναι η διερεύνηση του όρου τοπίο ως αντικείμενο σχεδιασμού, ως προϊόν διαμόρφωσης υπαιθρίων χώρων, ως μέσο εμπλουτισμού στην Αρχιτεκτονική σύνθεση, ως παράμετρος που συνηγορεί σε θέματα ένταξης και ερμηνείας του τόπου. Το τοπίο εξετάζεται ως χωρικό σύστημα, ως δομικό εργαλείο συγκρότησης εν δυνάμει χωρικών αστικών μετασχηματισμών, ως φορέας σχέσεων ανάμεσα στις φυσικές διεργασίες και τις συνθετικές φόρμες, ως συντακτικό άρθρωσης του χώρου. Εξετάζονται οι διαδικασίες οργάνωσης του φυσικού τοπίου στον αστικό υπαίθριο χώρο, θίγονται θεωρίες περιβαλλοντικού σχεδιασμού και οικολογικών πρακτικών, με όρους βιωσιμότητας και αειφορίας. Διερευνάται η παράμετρος του χρόνου ως μεταβλητή, κριτήρια επέμβασης, κάνοντας αναφορά στα χαρακτηριστικά του Μεσογειακού τοπίου.
Το μάθημα είναι εργαστηριακό και στόχος του είναι η εξάσκηση σε θέματα σχεδιασμού και τοπιακής σύνθεσης, η εξοικείωση με τα τοπιακά εργαλεία παραγωγής του χώρου, η διερεύνηση σύγχρονων τρόπων αναπαράστασης, η κριτική στάση απέναντι στο σχεδιασμένο έργο. Στόχος είναι η κατασκευή υπαιθρίων χώρων στη σύγχρονη πόλη με τοπιακά χαρακτηριστικά και εργαλεία.
Θίγονται ζητήματα διαμόρφωσης ανάγλυφου και σκληρών-μαλακών επιφανειών, σχεδιασμού της φύτευσης ως δομικό στοιχείο επέμβασης και συγκρότησης του χώρου, η βιοποικιλότητα στα είδη χλωρίδας, προτείνονται νέες λειτουργίες και υπαίθριες δράσεις, καθώς και η προσθήκη αρχιτεκτονικών μελών και ελαφριών κατασκευών, υδάτινων στοιχείων και φωτισμού, εξετάζονται οι κυκλοφοριακές συνδέσεις- προσβάσεις και η ένταξη στον αστικό ιστό σε πολεοδομικό επίπεδο. Η μελέτη θα αποσκοπεί στην περιβαλλοντική αναβάθμιση μιας περιοχής μέσω της δημιουργίας τοπιακού έργου με πολεοδομικά, περιβαλλοντικά και αρχιτεκτονικά κριτήρια. Παράλληλα πραγματοποιούνται:
•    Ανάλυση και αξιολόγηση επιλεγμένων διεθνών παραδειγμάτων, πρώτες τυπολογικές και μορφολογικές έρευνες.
•    Επιλογή, ανάπτυξη και σταδιακή διάρθρωση των συνθετικών στόχων σε ομαδική εργασία.
•    Κατανόηση και εμπέδωση της μεθοδολογίας βάσει των σχεδιαστικών εργαλείων και του εργαστηριακού χαρακτήρα του μαθήματος.
•    Κατανόηση και ερμηνεία των ποιοτικών δεδομένων του προγράμματος: χώροι κίνησης-στάσης, πρόσβαση και σήμανση της κύριας εισόδου, οργάνωση νέων χρήσεων, οργάνωση της φύτευσης ως δομικού εργαλείου, χειρισμός του χρόνου και της εξέλιξης της πρότασης, διαχείριση της  μεγάλης της ενδιάμεσης και της μικρότερης κλίμακας της μελέτης, διερεύνηση της υλικότητας
•    Συνειδητοποίηση της αλληλοεπίδρασης τοπιακών αποφάσεων και υλικότητας στο τελικό λειτουργικό κι αισθητικό αποτέλεσμα.
•    Κριτήρια επιτυχίας των συνθετικών στόχων και τελικές παράμετροι παρουσίασης της μελέτης.
•    Επιλογή δισδιάστατων και τρισδιάστατων μεθόδων αναπαράστασης και απεικόνισης των μελετών σε σχέση με τους συνθετικούς στόχους.