Προπτυχιακές Σπουδές

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πολυτεχνείου Κρήτης

Ιστορία & Θεωρία Πολιτισμού IV

Νεωτερικότητα και Μοντερνισμός 
Το τέταρτο εξάμηνο του μαθήματος Ιστορία και Θεωρία του Πολιτισμού θα προχωρήσει τη συζήτηση για την εξέλιξη των πολιτισμικών φαινομένων πιο κοντά στη δική μας εποχή. Το μάθημα θα ασχοληθεί με τον 20ο αιώνα από τα ακραία κινήματα των αρχών του αιώνα έως την αμφισβήτηση του Μοντέρνου στα τέλη του. Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα πιο πρόσφατα καλλιτεχνικά και πολιτισμικά φαινόμενα που ακόμη και σήμερα διαμορφώνουν τη σύγχρονη αισθητική. Η εποχή αυτή περιέχει γεγονότα ακόμη νωπά στην ιστορική εξέλιξη και γι’ αυτό απαιτούν από τον μελετητή νηφάλια και κριτική σκέψη. Μισό αιώνα πριν ο Adorno ξεκινούσε την Αισθητική Θεωρία του με την επισήμανση ότι έχει πλέον γίνει αυτονόητο ότι τίποτα απ’ όσα αφορούν την τέχνη δεν είναι πλέον αυτονόητο, ούτε μέσα στο πεδίο της, ούτε στη σχέση της με το όλον, ούτε καν ο λόγος ύπαρξης της. Σήμερα το δυσκολότερο πράγμα μοιάζει να είναι το να ορίσεις το έργο τέχνης, παρά το γεγονός ότι το πραγματικό πρόβλημα είναι ακριβώς το αντίθετο: δεν έχει πλέον κανένα νόημα ν’ αναρωτιέται κανείς αν ένα έργο μπορεί να είναι τέχνη, αφού η απάντηση είναι πάντα καταφατική (αν κάποιος «καλλιτέχνης» το έχει ορίσει ως τέτοια). 
Περιεχόμενο μαθήματος:
Οι έννοιες του Μοντερνισμού και της Νεωτερικότητας 
Εξπρεσιονισμός
Τα Μανιφέστα της Γέφυρας και του Γαλάζιου Καβαλάρη
Φουτουρισμός
Νταντά: Τέχνη ή Αντι-Τέχνη
Κυβισμός
Ρωσική Πρωτοπορία
DeStijl
Σουρεαλισμός
Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός
Fluxus και CO.BR.A.
Art Brut
Περφόρμανς και Body Art
Καταστασιακή (Internationale Situatoniste): η Κριτική του Φαινομένου της Τέχνης
Η Τέχνη στην Εποχή της Μηχανικής Αναπαραγωγής